Dwie wazy Wedgwood and Bentley (1760–80) czarno-porfirowe, ze złoconymi girlandami oraz główkami cherubinów. Wysokość przeszło 18 cm. Na podstawie Metmuseum
Imitacja kamienia naturalnego - agatu i porfiru - na wazonach, wazach i urnach stała się bardzo modna i była często opisywana w korespondencji Wedgwooda. Stała się w XVIII wieku jednym z cudów londyńskiej sceny. Przygotowano specjalną przestrzeń wystawową salonów sprzedażowych, gdzie można było te różnorodne wyroby pokazać najważniejszym i najbardziej wpływowym klientom.
"Niektórzy widzieli nasze wazy i wydaje się, że na tym tle wybuchło gwałtowne szaleństwo", napisał Josiah do Bentleya 2 sierpnia 1770 r.
Ozdobne efekty porfirowe (lub imitacje agatu) uzyskiwano przez natrysk tlenkami metali dodawanymi do glazury o doskonałej wręcz gładkości.
Na podstawie Wedgwood Museum
Na podstawie http://danfield.ca/product/pair-of-1775-wedgwood-porphyry-vases-or-are-they-ostrich-eggcups/
Para wazonów porfirowych Wedgwood (lub Wedgwood i Bentley) 1775 przypominające jajka strusia. Wazony zdobione są motywami neoklasycznymi, a detale są wyraźne i piękne. Baza wazonów posiada dekorację sztucznego porfiru uzyskaną dzięki zastosowaniu manganu. Większość waz Wedgwooda z tej epoki miałaby pokrywkę lub uchwyt, te nie mają obrzeża na oparcie pokrywki. Odnosi się wrażenie, że są po prostu bardzo dużymi jajkami. Mierzą ok. 13 cm wysokości oraz średnicę 12 cm w najszerszym miejscu u góry.
Wazon porfirowy Wedgwooda i Bentleya z ceramiki glazurowanej na czarnej podstawie bazaltowej z dekoracjami w postaci maszkaronów u podstawy uchwytów.
Imponująca para porfirowych urn Wedgwood z końca XVIII wieku, szkliwiona ceramika, dawniej znajdowały się w kolekcji ceramiki Zeitlin.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz