czwartek, 15 listopada 2018

Flow Blue: Historia i wartość porcelany Blue-and-White



Post pierwszy raz zaprezentowany w grupie facebookowej 14.11.2018 r.
Padło ostatnio parę razy tajemnicze Flow Blue. Znalazłam artykuł "Flow Blue: Historia i wartość porcelany Blue-and-White", który sporo wyjaśnia i zapraszam do poczytania. 🙂
Co to jest Flow Blue?
Flow Blue to nazwa chętnie kolekcjonowanej, starej niebiesko-białej porcelany. Takie stare naczynia były najbardziej popularne w epoce wiktoriańskiej i doświadczyły kilkakrotnie
gwałtownych wzrostów popularności w ciągu ostatniego półwiecza.
Flow Blue to odmiana starej porcelany nazywanej transferową. Produkcja tych atrakcyjnych wzorów daje w projekcie delikatną, mglistą jakość, która początkowo była błędem. Jasne, białe tło kontrastuje z pięknym kobaltowo-niebieskim kolorem dekoracji.


Jak opracowano i wyprodukowano Flow Blue?
Pod koniec XVIII wieku chińska porcelana była niezwykle poszukiwanym produktem w Anglii. Bogate niebieskie wzory, ręcznie malowane na jasnym białym tle, były bardzo drogie i ich dostępność ograniczała się tylko do bogatszych warstw społecznych.
Potrzeba było ponad 100 lat, aby angielscy garncarze zduplikowali ceramiczne szkliwo solne, które stworzyło genialne białe tło, dla zastosowania dekoracyjnego tlenku kobaltu, który sprawił, że orientalne niebieskie wzory stały się tak atrakcyjne.
Pod koniec XVIII wieku angielscy garncarze stworzyli technikę do nadrukowywania wzoru nazywaną transferową (a naczynia i dekoracje transferowe).
- Miedziana płyta była wygrawerowana i ogrzewana.
- Tlenek kobaltu nanoszono na wygrawerowaną miedzianą płytę.
- Następnie wilgotną bibułkę nakładano na wygrawerowaną
miedzianą płytę.
- Bibułkę podnosi się z miedzianej płytki, a następnie nakłada
na ceramikę.
- Kawałek ceramiki umieszcza się w wodzie, aby bibuła odpłynęła. (wtedy na nieszkliwionym jeszcze naczyniu pozostaje odbity transferowo wzór - przyp. VP)

Istnieją pewne spory dotyczące dokładnego pochodzenia Flow Blue 
Niektóre źródła twierdzą, że barwnik rozproszył się przypadkowo, pozwalając tlenkowi kobaltu nieznacznie przemieścić się poza linie projektu. Inne źródła podają, że dyfuzja była celowa, aby zmiękczyć krawędzie wzoru. Być może na początku był to wypadek, a wynik był tak piękny, że praktyka stała się bardziej powszechna.
Ewolucja wzorów
Wprowadzenie przemysłowe techniki transferu przenoszącego wzory na porcelanę pozwoliło uzyskać wyroby tańsze od importowanych, ręcznie malowanych z porcelany chińskiej. Ten niedrogi produkt był bardzo atrakcyjny dla rozwijającej się wiktoriańskiej klasy średniej.
Początkowo, szablony transferowe Flow Blue zawierały orientalne projekty i motywy, w tym świątynie, pagody i scenerie azjatyckie. Później wiktoriańska romantyczna wrażliwość stworzyła rynek wzorów kwiatowych i pastoralnych, które podkreśliły angielską kulturę.
Fabryczne odrzuty
Niestety producenci zauważyli powstawanie mnóstwa fabrycznych nieudanych wyrobów (drugiego, trzeciego gatunku), odrzuconych, ponieważ niebieski przelewał się w biel bardziej niż zwykle, nadmiernie zacierając linie wzoru. Stany Zjednoczone zapewniły rynek dla tych odrzutów fabrycznych. Niski koszt tych odrzuconych, ale pięknych, niebiesko-białych naczyń sprawił, że Flow Blue stał się popularny wśród klasy średniej i robotniczej.
Od 1840 do 1870 roku popularność Flow Blue wzrosła, a pod koniec 19 wieku i na początku 20 wieku doznał wielkiego rozkwitu.


Reprodukcje
Zainteresowanie antykami stworzyło nowy przypływ popularności Flow Blue dla kolekcjonerów w późnych latach sześćdziesiątych. Ponowne zainteresowanie w końcu 20 wieku stworzył popyt na niebiesko-białe antyczne Chiny, a także do reprodukcji dla regularnego użytku w domu.
Cztery podstawowe style
Flow Blue China występuje w czterech podstawowych stylach.
Romantyczne wzory przedstawiają sceny duszpasterskie, w tym drzewa i zwierzęta, a także urocze sceny miejskie i kolaże.
Najbardziej poszukiwane wersje scen romantycznych Flow Blue to:
Watteau Johna Williama Adamsa (1890-1910)
Non Pareil by Burgess & Leigh (1891-1900)
Włoska sceneria W. Adamsa (1890)
Jenny Lind - Arthur Wilkinson (1895)
Excelsior, Thomasa Fella (1850)
Orientalne wzory z widocznymi wpływami na azjatycki styl, mogą przedstawiać świątynie, pagody, azjatyckie krajobrazy, w tym góry i ogrody oraz ludzi ubranych w odzież w stylu chińskim.
Kilka pożądanych kolekcjonerskich wzorów w stylu orientalnym to:
Scinde autorstwa Johna i George'a Alcook'a (1840)
Amoy autorstwa Davenport (1844)
Cashmere autorstwa Thomasa Edwardsa (1850)
Cabal, Thomas Edwards (1847)
Manilla, Podmore & Walker (1845)
Roślinne wzory przedstawiają: kwiaty, liście i winorośle. Do
najchętniej kolekcjonowalnych wzorów kwiatowych należą:
Argyle, W.H. Grindley (1898)
Lonsdale, Ridgeways (1910)
Blue Danube, Johnston Brothers (1900-1904)
La Belle, Wheeling Pottery of West Virginia (1900)
Sewille, Wood and Sons (1900)
Pociągnięcie pędzlem, to inny typ Flow Blue, który obejmuje dodatkowo ręcznie malowane pociągnięcia pędzlem. Ma różowy lub miedziany połysk i może zawierać inne kolory oprócz białego i niebieskiego.
Aster and Grapeshot (lub "Blueberry") Josepha Clementsona w Kanadzie (1840)
Spinach or Hops (szpinak lub chmiel), Petrius Regout
Tulip and Sprig, Thomas Walker (1845)
Strawberry autorstwa Thomasa Walkera (1856)
Blue Bell (1845-1850)
Jak ocenić Flow Blue
Istnieje wiele rodzajów i wartości na rynku Flow Blue. Reprodukcje mają niewielką wartość, ale są wspaniałe do użytku domowego, kiedy nie chcesz serwować niedzielnych obiadów na talerzach, które mogą kosztować po 100 dolarów każdy.
Wartości antycznych błękitów Flow wahają się z popytem, ekonomią, rzadkością wyrobu i jego stanem.


Czynniki, które zwiększają wartość Flow Blue
Stan: brak pęknięć lub uszczerbień
Rodzaj elementu: Ponieważ rzadkość zwiększa wartość, zdrowy rozsądek sugeruje, że niektóre elementy stały się rzadsze z powodu stłuczenia. Przedmioty z nienaruszonymi pokrywami, wylewkami lub uchwytami będą bardziej wartościowe, ponieważ te elementy łatwiej się łamią podczas przenoszenia lub używania. Za każdy pozostający w całości czajniczek, mlecznik lub cukiernicę będą przypadały dziesiątki talerzy, miseczek i spodków.
Niezwykłe lub bardzo stare wyroby będą bardziej wartościowe.
Jak rozpoznać Flow Blue
Lepsze naczynia mają pieczęć producenta na spodzie. Spójrz na pieczęć producenta i odkryj wszystkie informacje, które możesz.
Istnieją książki, które pomogą ci zidentyfikować typ Flow Blue, który posiadasz, lub pokazać wzorce, które mogą Cię zainteresować w przyszłości. Wiele znalezionych książek będzie starszych, wydrukowanych w okresie świetności kolekcji, więc podane wartości nie będą odzwierciedlać aktualnych cen. Mogą jednak pomóc w zidentyfikowaniu tego, co masz. Przydatne książki to:
Gaston's Flow Blue China - przewodnik do kompleksowej identyfikacji i określenia wartości; Mary Gaston
Flow Blue: Przewodnik kolekcjonerski do wzorów, historii i wartości; Jeffrey B. Snyder
Encyklopedia kolekcjonerska Flow Blue autorstwa Mary Frank Gaston
Flow Blue China autorstwa Petry Williams
Wyszukiwarka Google - np. słowa lub kształty w projekcie pieczęci (sygnatury) doprowadzi to do listy produktów wykonanych przez tego producenta w tym projekcie. Obrazy Google mogą pomóc Ci rozpoznać określony element Flow Blue. Replacements Ltd. oferuje szeroką gamę naczyń i jest doskonałym miejscem do wyszukiwania zarówno wzoru, jak i wartości.
Sprawdź witryny, w których sprzedawany jest Flow Blue. Witryny eBay i sprzedawcy mogą sugerować aktualne wartości własnej porcelany. Oczywiście, jeśli chcesz sprzedać swój Flow Blue, możesz potrzebować pisemnej oceny renomowanego sprzedawcy antyków, w zależności od tego, co twoim zdaniem jest warte. Flow Blue można znaleźć za jedyne 35 USD do 500 USD, w zależności od stanu, stylu, rodzaju, wieku i popytu rynkowego. Niektóre z najstarszych dzieł mogą być niezwykle cenne lub mieć muzealną wartość.


Jak dbać o stare porcelany
Unikaj silnych zmian temperatury.
Nigdy nie czyść starej porcelany w zmywarce.
Myj ręcznie ciepłą wodą, używając łagodnego detergentu (oszczędnie) i miękkiej ściereczki.
Spłucz chłodną, nie zimną wodą.
Jeśli przechowujesz porcelanę, umieść miękką szmatkę lub papierowy ręcznik między wyrobami.
Źródło: https://hobbylark.com/…/FlowBlueHowtoIDandValuetheCollectib… - tłumaczenie Violetta Pastwa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Half-dolls

  Post opublikowany na Facebooku 15 lipca 2020 r. Mają różne nazwy - lalki poduszkowe, lalki z herbatą (na imbryk) i lalki kredensowe… i są ...