W ramach przedstawiania różnych aspektów fałszerstwa w świecie porcelany, dzisiaj prezentuję tekst na temat przedmiotów miśnieńskich, aczkolwiek wiele z takich porad odnosi się także dla innych przykładów porcelany. Zapraszam 

Porcelana miśnieńska była pierwszą wytwórnią porcelany 300 lat temu. Niestety przez ostatnie 290 lat ludzie celowo tworzyli podróbki porcelany miśnieńskiej, jest chyba jedną z najczęściej kopiowanych. Istnieje wiele określeń opisujących porcelanę, która wygląda jak Miśnia, która nie jest autentyczna. Falsyfikaty, podróbki, kopie, reprodukcje, repliki i imitacje są używane zamiennie.
Patrząc na coś przedstawionego jako Meissen, musisz zapomnieć o cenie wywoławczej i miejscu. Podróbki są sprzedawane na aukcjach za tysiące funtów, a oryginały są sprzedawane na pchlim targu za grosze i odwrotnie. Antykwariusze i znawcy porcelany znają pewne sztuczki, których można użyć, aby łatwo stwierdzić, czy coś jest autentyczne lub jest reprodukcją. Niestety, nie można zrobić żadnej próby, by nie uszkodzić przedmiotu. Istnieje jednak szereg znaków, które mogą potencjalnie pomóc prawidłowo zidentyfikować fałszywe przykłady, nie uszkadzając jej.
Otwory:
Porcelanowe przedmioty muszą mieć w sobie mały otwór, aby umożliwić ucieczkę ciepła podczas strzelania (wypału). Meissen zazwyczaj umiejscawia dziurę na spodzie kawałka, a jeśli nie było to możliwe, dziura została sprytnie zamaskowana. Ludzie wykonujący reprodukcje nie zawsze starali się ukryć otwory wentylacyjne. Jeśli widzisz kawałek Miśni z widocznym otworem wentylacyjnym, to prawdopodobnie jest to reprodukcja.
Porcelanowe przedmioty muszą mieć w sobie mały otwór, aby umożliwić ucieczkę ciepła podczas strzelania (wypału). Meissen zazwyczaj umiejscawia dziurę na spodzie kawałka, a jeśli nie było to możliwe, dziura została sprytnie zamaskowana. Ludzie wykonujący reprodukcje nie zawsze starali się ukryć otwory wentylacyjne. Jeśli widzisz kawałek Miśni z widocznym otworem wentylacyjnym, to prawdopodobnie jest to reprodukcja.
Rozmiar:
Replika ma na celu kopiowanie autentycznych przedmiotów porcelanowych. Najprostszym sposobem na to jest uzyskanie autentycznej figurki Miśni i wykorzystanie jej do wykonania fałszywej formy. Problem z tą techniką polega na tym, że fałszywka po wypaleniu osiąga rozmiar o około 16% mniejszy niż autentyczny przykład. Znając wymiary oryginału, możesz uratować zasoby Twojego portfela.
Replika ma na celu kopiowanie autentycznych przedmiotów porcelanowych. Najprostszym sposobem na to jest uzyskanie autentycznej figurki Miśni i wykorzystanie jej do wykonania fałszywej formy. Problem z tą techniką polega na tym, że fałszywka po wypaleniu osiąga rozmiar o około 16% mniejszy niż autentyczny przykład. Znając wymiary oryginału, możesz uratować zasoby Twojego portfela.
Waga:
Jest to kolejny bardzo ważny test. Teoretycznie wszystkie autentyczne figurki porcelany miśnieńskiej (o tym samym wzorze) powinny ważyć tak samo, ponieważ zostały wykonane przy użyciu tej samej formy. Jeśli możesz zdobyć wagę autentycznego przykładu, można porównać to z potencjalnie fałszywym przedmiotem.
Jest to kolejny bardzo ważny test. Teoretycznie wszystkie autentyczne figurki porcelany miśnieńskiej (o tym samym wzorze) powinny ważyć tak samo, ponieważ zostały wykonane przy użyciu tej samej formy. Jeśli możesz zdobyć wagę autentycznego przykładu, można porównać to z potencjalnie fałszywym przedmiotem.
Kolor:
Znajomość dopuszczalnej gamy kolorów autentycznej porcelany miśnieńskiej to umiejętność, na której polegają długoletni kolekcjonerzy i antykwariusze. Porcelana miśnieńska powinna mieć lekko niebieskawo-biały kolor. Podróbki wyrobów z Miśni wydają się być bielsze lub prawie kremowe.
To jeden z tych klasycznych tricków. Praktycznie wszystkie figurki porcelany miśnieńskiej przedstawiające ludzi z XVIII wieku mają brązowe oczy. Każda figurka, której postaci mają niebieskie oczy, powinna być postrzegana ze skrajnym sceptycyzmem. Szczęśliwym trafem tej reguły jest to, że jeśli przedmiot ma niebieskie oczy i jest autentyczny, to okaże się bardzo cenny.
Włosy i skóra:
Jest to bardziej rzeczowa lekcja do zapamiętania niż świetny sposób na znalezienie fałszywego. Figurki z XVIII wieku miały bardzo lekko pomalowaną skórę, a ich włosy były rysowane jako pojedyncze linie na kolorze. W XIX wieku Meissen używał znacznie więcej koloru skóry i nie było linii włosów.
Detale:
Jedną z najbardziej intuicyjnych rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, próbując ustalić autentyczność dowolnego antyku, są szczegóły. Czy przedmiot wygląda na ręcznie malowany? Czy wygląda na to, że został wykonany zgodnie ze standardami najważniejszego producenta porcelany w historii? Zawsze zaczynaj od krytycznego spojrzenia na porcelanę miśnieńską. Stare powiedzenie mówi, że jeśli istnieją jakiekolwiek wątpliwości co do autentyczności, to bez wątpienia nie jest to autentyczne. Jeśli musisz przekonać siebie, by spojrzeć poza oczywiste "czerwone flagi", wmawiasz tylko sobie, że to jest TO.
Znaki:
Ważne jest, aby zdawać sobie sprawę z fałszywych znaków. Jednak nadal łatwo jest sfałszować legalny znak. Upewnij się przynajmniej, że znak znajduje się pod oryginalną glazurą. Jeśli szkliwo wokół znaku Miśni jest nierówne lub ma inny kolor, to jest to zły znak.
Tekstura:
Podróbki dzielą się na dwie kategorie, które są bezpośrednimi kopiami modeli, które były wzorowane w epoce Kaendlera i modeli, które są wzorowane bezpośrednio na XIX wieku. Modele te są zazwyczaj wykonane z porcelany, która jest lżejsza i cieńsza niż autentyczna Meissen.
Można by pomyśleć, że szukanie znaku skrzyżowanych mieczy Meissen będzie punktem wyjścia - ale tak naprawdę znak jest tylko bardzo małą częścią układanki, a wiele kawałków, zwłaszcza wczesnych, nie jest oznaczonych. „Dotyk” samej porcelany jest ważny - jej waga i kolor. Jeśli utwór ma być wczesny, porcelana powinna być w białym kolorze. Po roku 1720 zmieniło się to w genialną biel, ponieważ fabryka zmieniła swoją porcelanową formułę.
Na krawędziach podstaw glazura ma tendencję do cofania się w nieregularny sposób (tzw. zbieganie szkliwa), a nie w idealnej linii. W przypadku wyrobów „wizualna gramatyka” dekoracji powinna być odpowiednia - nawet jeśli jest to niezwykła forma dekoracji, której wcześniej nie widziałeś. Jeśli bardzo barokowe elementy dekoracyjne są łączone z elementami rokokowymi lub neoklasycznymi, istnieje duże prawdopodobieństwo, że utwór nie jest prawdziwy. Złocenie powinno mieć głębokie bogactwo koloru miodu. Powinien mieć bardzo szczególny blask, który różni się od niektórych innych ówczesnych fabryk, takich jak KPM Berlin, gdzie XVIII-wieczne złocenia mają bardziej płaski, jaśniejszy, jasny połysk.
W przypadku figurek jakość modelowania powinna być odpowiednia dla okresu i dla tego, kto je modelował. Bardzo wczesne figurki charakteryzują raczej mniej zręcznym wymodelowaniem, podczas gdy figurki Kändlera powinny mieć płynność i być ładnie wykończone. XVIII-wieczne modele zwierzęce i ptasie powinny (ogólnie) mieć jakieś fajne nachylenie. W tym czasie używano narzędzi do nacinania drobnych linii w porcelanie, zwiększając realistyczny wygląd ptasich piór lub futra zwierząt. To tylko niektóre z rzeczy, na które warto zwrócić uwagę.
Jak rozpoznać oznaki odbudowy
Bardzo często rekonstruowano figurki i grupy figuralne - szczególnie wrażliwe części, takie jak palce lub liście na drzewach lub inne wystające elementy. Mogły one zostać naprawione 20, 50 lub 100 lat temu, a z czasem naprawione części mogą przybrać nieprzyjemny żółtawy kolor. Mniej oczywista jest bardziej nowoczesna naprawa, która wykorzystuje rodzaj lakieru w sprayu, co jest bardzo trudne do zauważenia. Jednym ze sposobów zauważenia tego rodzaju naprawy jest to, że przywrócony obszar może czasami mieć nieco inny połysk.
Odrestaurowane powierzchnie są również nieco cieplejsze niż czysta porcelana. Philtrum (obszar między wargami i nosem, rynienka podnosowa) jest niezwykle wrażliwe na temperaturę, więc kiedy po raz pierwszy podnosisz figurkę - jeśli nie było ogrzana na słońcu - przyłóż część, którą uważasz, że została przywrócona, do tego wrażliwego miejsca. Jeśli była naprawiana, powinna być odczuwana jako znacznie cieplejsza niż części oryginalne przedmiotu.
Tłumaczenie własne na podstawie:
https://www.christies.com/…/Meissen-Porcelain-Collecting-Gu…
oraz
http://themeissenman.com/meissen-fraud-2/
https://www.christies.com/…/Meissen-Porcelain-Collecting-Gu…
oraz
http://themeissenman.com/meissen-fraud-2/
Na zdjęciu fragment figury "The mockery of Age"
Violetta Pastwa
Violetta Pastwa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz